به گزارش مشرق، در یک ماه اخیر ۴۰ واگن قطار و ۳۰ تریلی محموله موز از کشور ترکیه وارد کشور شد.
بیشتر بخوانید:
عراق چرا محموله صادراتی گوجه ایران را برگشت زد؟
نکته جالب اینجاست که طبق ضوابط اعلامی وزارت صمت، موز به عنوان یک محصول مصرفی از اردیبهشت امسال ثبت سفارش نمی شود.
قرائن و مستندات نشان میدهد این محموله بزرگ توسط گمرک متوقف شده اما بعد از ۲ روز با ارائه اسناد ثبت سفارش به مقصد گمرکات داخلی کشور طی طریق کرده است.
بیشتر بخوانید:
سامانه جامع تجارت را عملیاتی کنید، نه افتتاح دوباره
محموله موز وارداتی که از مرز رازی آذربایجان غربی وارد کشور شده حدود ۱.۲ میلیون دلار ارزش دارد و معلوم نیست براساس کدام مجوز توانسته به داخل کشور بیاید.
به گزارش مشرق، در سال جهش تولید بسیاری از شرکتهای بزرگ تولیدی و بنگاههای اقتصادی با مشکل واردات مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید به دلایل مختلف از جمله اصلاح ثبت سفارش، صف تخصیص و تامین ارز و دریافت کد رهگیری بانک با مشکل روبرو بوده اما موز به راحتی و بدون کوچکترین مشکل به داخل کشور میآید.
مسئولان وزارت صمت که متولی ثبت سفارش و اولویت بندی کالاهای وارداتی و تخصیص ارز بوده و نیز گمرک که متولی انجام تشریفات و ترخیص کالا محسوب میشود باید توضیح دهند و شفاف کنند که چگونه ۴۰ واگن موز در وانفسای کمبود منابع ارزی که ماهها سدی برای واردات مواد اولیه و مورد نیاز تولید شده، به خاک کشور رسیده است؟
پیشتر سیدرضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفته بود: با بسته شدن ثبت سفارش موز بازار فروش این محصول در بنادر توسط دلالان و واسطهها بالا گرفته تا آنجا که آنها برای هر کیلو مجوز موز حدود ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومان از وارد کنندگان موز دریافت میکنند و این هزینه در هیچ جا ثبت نمیگردد. با احتساب یک حساب سرانگشتی کسی که مجوز ۱۲۰۰ تن واردات موز را دارد بیدردسر حدود یک میلیارد تومان به جیب میزند.